Ten eerste, van harte gefeliciteerd! Wat een geweldig nieuws, jij bent in verwachting van een klein wonder of jij hebt er net eentje (of meer ;-)) op de wereld gezet. Jij vindt het belangrijk om zo goed mogelijk voor jezelf, jouw lichaam en de kleine te zorgen. Bewegen en gezonde voeding zijn daarbij een belangrijk aspect. Veel mensen zijn van mening dat zodra jij zwanger bent, jij direct moet stoppen met lichamelijke inspanning. Echter is het tegendeel waar, bij een gezonde zwangerschap kan jij in principe blijven trainen tot aan de bevalling. Trainen is erg goed voor jouw lichaam (en jouw ongeboren kindje), mits jij weet hoe jij tijdens de zwangerschap of net na de bevalling dient te trainen.

In dit opzicht ben ik ervaringsdeskundige; ik heb mijn gehele zwangerschap getraind, met hier en daar wat kleine aanpassingen. Ik trainde zelfs nog 4 dagen voordat ik in september 2017 ben bevallen van een gezonde zoon. Ook het trainen na de bevalling heb ik na 2,5 week alweer opgepakt, natuurlijk wel op een lager pitje omdat het lichaam toch een klap krijgt (alles wordt weker en het heeft de tijd nodig om weer zijn normale vorm aan te nemen). Daarbij moet ik wel aangeven dat ieder persoon en ieder lichaam anders is. Het is belangrijk om naar jouw lichaam te luisteren en iemand om raad te vragen die er ook daadwerkelijk verstand van heeft.

Een aantal voordelen van trainen tijdens de zwangerschap

* Goede doorbloeding naar de placenta; vermindert het risico op chronische ziektes bij jou baby in de toekomst

* Verminder het  risico op vroeggeboorte

* Verminderd het risico op overmatige gewichtstoename tijdens de zwangerschap, op een gezonde manier aankomen

* Een goede conditie, hier heb jij baat bij tijdens de bevalling

* Toegenomen gevoel van algeheel welzijn

* Minder stress tijdens de zwangerschap

* Minder last van zwangerschapskwaaltjes

* Een kortere bevalling

* Na de bevalling herstelt jouw lichaam makkelijker en ben jij sneller terug in shape 

Risico’s van trainen tijdens en net na de zwangerschap

Het is goed om te weten dat het vrouwelijk lichaam tijdens die 9 maanden veel werk verricht van binnen. Het lichaam verandert tijdens de zwangerschap, de gewrichten worden minder stabiel waardoor de kans op blessures groter is. Hier dient dus rekening mee gehouden te worden tijdens de training, het belangrijkste is dat er veilig getraind wordt. Vrouwen zijn tijdens de zwangerschap vaak bang om veel aan te komen. Het is belangrijk dat jij niet ineens veel meer gaat doen dan voor jouw zwangerschap. Trainen tijdens de zwangerschap is gericht op het fit en krachtig blijven en niet om dit op het moment te vergroten.

Wil jij weten welke training het best bij jou past tijdens of net na jouw zwangerschap?

Neem dan vrijblijvend contact op.